Av Hans Arvidsson - 17 juli 2015 01:10

Tja tja bloggen !

nu har det varit två händelserika dagar.Igår var vi på snorkelutflykt, vi började med att simma vid två olika korallrev, villket känndes som att simma i ett akvarium. Många trevliga små fiskar i olika färger och en och annan blek amerikanare simmade förbi. snorkelturen avslutades med ett dyk vid ett skeppsvrak där hajbete sänktes ner och cirka fem stora hajar cirkulerade hungrigt under oss. snorkel instruktörens enda tips för att inte bli biten var "dont panick if they come close". vi kom helskinnade därifrån och idag gav vi oss ut på näst ävntyr. vi tog en såkallad poweboat ut till en av Bahamas alla öar som heter Exumas. där fick vi först mata Leguaner med vindruvor, man var tvungen att ha vindruvan på en pinne annars var man garanterad att bli biten. sedan åkte vi till en annan liten ö där vi fick ställa upp oss på ett led i vattnet och alla fick varsin fiskbit, vi fick instruktionerna att hålla ner handen på bottnen och inte hålla för hårt, sedan kom stingrockorna och sög i sig fiskbitarna, saga råkade olyckligtvis hålla i för hårt och fick även fingret isuget i rockans mun, men hon överlever med ett smärre skrapsår på långfingret.  när rockorna var färdigmatade började den riktiga matnigen, nu var det hajarnas tur, ett bete kastades ut i vattnet och en hel flock hajar kom upp till starnden för att kämpa om bytet, vissa av dom kastade sig till och med upp på stranden och fick puttas tillbaka. när alla vilddjur var tama så var det fri lek på ön med lite snorkling, solning och mys med rockorna som var mycket vänliga och sällskapssjuka. efter en delikat grill middag var det dags att åka hem igen och alla sov på båten.

det var allt för denna gången, pejs

Av Hans Arvidsson - 11 juli 2015 17:43

Hej Bloggen och alla troga fans, här kommer en beskrivning av en vanlg dag för galtn på bahamas. dagen börjar med att vi vaknar ca klockan åtta av det dagliga åskvädret som ofta följs av ett strömavrott, sedan hasar vi oss ner till terassen där en frukort bestående av kokosbröd intas tilsammasn med en svart sörja som dom kallar för kaffe. efter frukosten börjar vi förbereda oss inför stranden, för saga innebär detta en nogran inpacning av solkräm (spf 50+) och heltäcknade klädsel och för mig några stänk sololja (havana tropic). sedan tar vi oss ned till stranden som ligger ca 3 min gångväg bort, då lokalbefolkningen här gillar att ta sovmorgon är vi ofta nästan helt ensamma på starnden och den eftertraktade skuggplatsen bakom ett skjul bilr våran. sedan består dagen av att varva bad med snorkling och skuggsolning. det går till och med att bränna sig i skuggan här, iallfall för vissa. eftersom vi är de enda vithudade på denna sidan av ön så har fleragåner bahmianer kommit fram till och oss och oroligt försäkrat sig om att vi verkligen har smörjt in oss med solkräm, dom är verkligen genuint oroliga. dagen avslutas oftast på ett områe som kallas för fisch fry, som man kan gissa finns det mycket friterad mat där och även liter stora muggar med frozen drinks på vårat favoritställe där jag glatt kallas för White boy (jamikansk brytning) så fort vi kommer in.

för eventuella frågor angående inlägget, vänligen väd dig till min sekriterare. pejs out.

Av Hans Arvidsson - 6 juli 2015 21:55

Den här bloggen kommer mest innehålla bilder & små citat från resan.

Imorgon börjar den 30 timmar långa resan som koller ta oss först till Frankfurt där vi ska spendera 14 timma, sedan åker vi till Toronto för ett kort stopp, Och till slut når vi vårt mål Nassau på ön New providence.

Det är såhär dagen innan som man börjar fundera på om man verkligen lyckades boka den där flybiljetten och om man har kollat rätt dag så det inte är 7 juli 2016 man har råkat boka, men det är väl sånt som hör till.

Stinkson vägrar inse att hon inte får följa med :)